پارک انرژی شوباد یک‌ساله شد

پارک انرژی شوباد یک‌ساله شد

یک‌سالگی پارک انرژی شوباد را در حالی پشت سر می‌گذاریم که افتخار میزبانی از «۹۱۰۲» نفر را در این مجموعه داشته‌ایم. پارک انرژی در تاریخ ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۹۷ در نیروگاه شوباد کهنوج افتتاح شد تا محیطی مفرح و پرنشاط برای ترغیب عملی دانش‌آموزان بازدیدکننده به تولید یا انتقال انرژی باشد.

در طول این یک‌سال، ۷۸۹۵ دانش‌آموز به همراه ۶۴۷ مربی و ۵۶۰ میهمان از پارک انرژی بازدید کرده‌اند. در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ برای افزایش غنای آموزشی در پارک انرژی و استفاده‌ی بهینه از زمان حضور دانش‌آموزان با اخذ بازخوردهای سال تحصیلی قبل، پویش #کهنوج_بدون_پلاستیک کلید خورد. در طرح جدید، برای بازدید از پارک انرژی ایده‌ی دریافت زباله به عنوان ورودی پیاده شد و دانش آموزان و مربیان مدارس هنگام ورود، زباله‌های جمع‌آوری شده از محیط مدرسه یا خانه را به عنوان ورودی تحویل می‌دهند.

اولین برنامه‌ی “رفتگران افتخاری” به ابتکار شعبه شوباد بنیاد نیکوکاری ماهتاب سازان ایرانیان در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد که با استقبال خوب مردم فهیم کهنوج مواجه شد و از آن زمان تاکنون هر دو ماه یک‌بار به صورت منظم برگزار شده است. پس از برگزاری اولین برنامه‌ی رفتگران افتخاری و با ابتکار یکی از مدیران محترم و خوش ذوق مدارس شهرستان کهنوج چالش هرمی “مدرسه‌ی بدون زباله” آغاز شد که تا کنون ۱۶ مدرسه به آن پیوسته‌اند. به موازات آن با ۷۰ نفر از کسبه‌ی شهر در خصوص مشکلات استفاده از کیسه‌ی پلاستیکی و روش‌های جایگزینی آن صحبت شده است.

همچنین برای تعمیق آموزش‌های زیست‌محیطی برای دانش آموزان و افزایش مشارکت و همکاری میان مربیان مدارس و پارک انرژی «کارگاه‌های آموزشی مُرَوجان محیط‌زیست» برای ۶۶ معلم آموزش و پرورش برگزار شد. در این کارگاه‌ها، مربیان مدارس قبل از برگزاری بازدید از پارک انرژی، آموزش‌های خلاقیت تدریس و خطرات زباله برای محیط‌زیست را دیده‌اند تا در کلاس‌های مدرسه، آموزش‌های اولیه را به دانش‌آموزان ارائه دهند.

در کنار این برنامه‌ها، مربیان پارک جهت تغییر نگرش نسبت به محیط زیست، در انتهای بازدید آموزش‌هایی به صورت پخش کلیپ، کتاب‌خوانی و گفتگوی مشارکتی با دانش‌آموزان را اجرا کردند. لازم به ذکر است از نیمه‌ی مهر ماه ۱۳۹۸ تمام دانش‌آموزان بازدید کننده از پارک انرژی این آموزش‌ها را دیده‌اند.

امید است فعالیت‌های شعبه شوباد بنیاد نیکوکاری ماهتاب سازان ایرانیان نقشی موثر در جامعه‌ی محلی شهرستان کهنوج به عنوان مخاطب فعالیت‌های اجتماعی گروه ماه‌تاب و توسعه‌ی پایدار منطقه داشته باشد.